torsdag 5 mars 2015

Assignment #5 Linjen [klar]

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:
  
  
Linjen, använd linjen.
Vart tar den dig?
Starta på en punkt.
Följ den.
  
  
Tanken gick först till linjer/trådar i en berättelses handling, men dessa trådar är skapade av någon för ett visst syfte och har ett förutbestämt mål - jag ville hitta en linje som "själv" kunde ta mig någonstans, utan något direkt mål eller syfte, något oförutsägbart vars slutmål var oklart och föränderligt. Återigen insåg jag att jag ville ägna mitt assignment åt utforskande och slumpmässighet, släppa på kontrollen, skapa på ett annat sätt än det jag vanligtvis gör. Jag slogs av hur väl jag kunde använda delar av idéer ifrån den bok jag läst till kulturorienteringen (vilken jag återkommer till i inlägget om den), den handlade om "trådkonst" - trådar/linjer att följa, det lät som att det skulle kunna fungera. Det skulle också innebära ett prövande/utforskande av ovana tekniker/material och slutligen ville jag gärna arbeta med (tredimensionell) form och färg.

Jag inspirerades av några knypplade fåglar i boken och beslöt att rita upp en egen fågelform uppbyggd av mindre oregelbundna fält, jag lät en linje löpa över ett stycke kartong och "själv" skapa konturen jag sedan klippte ut. (bild 1 nedan) Därefter tog jag ståltråd och försökte följa slumpmässigt "följa" tråden/linjen då jag lindade den i ett nätverk/mönster kring kartongformen och över dess öppna fält. (bild 2) Jag valde ut några gul/orange/röda garner och började linda och fläta dem till ett nätverk med hjälp av en smal virknål - jag försökte hela tiden låta garnet/linjen föra mig framåt utan att medvetet styra arbetet eller eftersträva ett visst resultat och det gick oerhört lätt att falla in ett sorts meditativt tillstånd där tankarna inte riktigt var närvarande och slumpen styrde skapandet. När det kändes klart fick det vara klart, jag betonade bara ögat med lite mer rött garn. Beroende på färgen på ytan jag använde som bakgrund för den färdiga fågeln framträdde färgerna på "linjerna" och tomrummen i nätverket på väldigt olika sätt, jag prövade att ta några olika foton som visade på detta. (bild 3-7)
  








 
I en skolkontext skulle den här typen av "slumpmässigt" skapande kunna bli en övning i att testa något nytt, arbeta utan att ha full kontroll eller mot ett bestämt slutmål och för vissa elever kanske kunna skänka samma "frånvarande" meditativa avslappnade tillstånd som jag upplevde - och det kan vara nog så viktigt att lära sig att hitta tekniker för att försätta sig själv i ett sådant tillstånd i det stressade samhälle vi lever i. Här skulle eleverna med gott samvete bara kunna "vara", kanske prata med varandra eller lyssna på något medan de samtidigt hade något i händerna och utförde en praktisk (skol)uppgift. Det känns onekligen som något värdefullt att som lärare kunna låta eleverna träna på, kreativt skapande och avslappning/mindfulness i en och samma övning. Eleverna skulle inte heller behöva lära sig/ha förkunskaper om någon teknik som exempelvis stickning eller virkning för att göra "rätt" - även om sådana tekniker också skulle kunna användas till en variant av övningen.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar